Yiiz yillik Ermeni yalanlan!

TRz ) el HERCE _

Bu Danimarkalilar pek bi
sahtekarm:= ho asaml

ABD’den Ermeni kahpeligi

riach saldiriian suruyor

‘ funan Kustaiig

4 e YAR

Camllerde Rum | ne el

I%u @S m S B afinc AD! . ! i
RUM CIRKIN ‘ ,,

 BAYRAGA SICRADI) #. 4 o

“Ne Mutlu Tiirkiim Diyene”

lEﬁN AS! ﬂ“ W‘y""idemekten onur (Iuva‘nw t
BiZ BESLI Vimuz;_ e e

)

‘ Taraf In Ermeni yazarni |,
N|§anyan dan kistahlik!

\
“? Fy o
TCiT o ‘“ Bwrtho mldlrdl"

e Kendimi carmiha
eriniil) gerilmis gibi - I
&4 hissedivorum st

1a Bahgell :

Y

ha dmspora mez D -
4 MRy ll . { ) A V l“&'
<l’i\ ettik “_"r : il J \
Ermemler yine is basmdc FEY- | i : |I1I1(‘I’|ill(haj
=<""Ermeni vahsetine | = -k
T inat dimdik ayakia - f n g
o e 2 i o '

FOUR DAY WAR IN NAGORNO-KARABAKH AND THE DISCRIMINATORY DISCOURSE

ANALYSIS OF THE MEDIA IN AZERBAIJAN, ARMENIA AND TURKEY

_Davos f|rcaS| Yahudi’nin klmyasnm hozdL

JLH 10, ] .y J\\

Jl




HRANT DiNK VAKFI
HRANT DINK FOUNDATION

LPUVA SPuR ZhULUry

Hrant Dink Foundation

Anarad Higutyun Binasi

Papa Roncalli Sk. No: 128 Harbiye

34373 Sisli istanbul

phone: 0212 240 33 61 fax: 0212 240 33 94
e-mail: info@hrantdink.org
www.hrantdink.org
www.nefretsoylemi.org

Authors

Zeynep Arslan

Phil Gamaghelyan
Arzu Geybullayeva
Sargis Khandanyan

Translator (Presentation, Introduction, Conclusion)
Aylin Citiloglu

This report is the product of the collaboration
between the Hrant Dink Foundation and the Imagine
Center for Conflict Transformation.

April 2017, istanbul

Media Watch on Hate Speech Project is funded by Friedrich Naumann Foundation and
MyMedia/Niras. The views expressed in this report do not necessarily reflect the views of the
funders.

terome FUR DIE FREIHEIT

(£ MYMEDIA

L £EVEN COUNTRIEE ONEIDEA



FOUR DAY WAR IN
NAGORNO-KARABAKH
AND
THE DISCRIMINATORY DISCOURSE
ANALYSIS OF THE MEDIA IN
AZERBALJAN, ARMENIA AND TURKEY






IMAGINE CENTER FOR CONFLICT
TRANSFORMATION

THE IMAGINE CENTER FOR CONFLICT
TRANSFORMATION IS AN INDEPENDENT, NON-
POLITICAL ORGANIZATIONS JOINTLY CO-
MANAGED BY ARMENIAN, AZERBAIJANI,
GEORGIAN, AND TURKISH CONFLICT
TRANSFORMATION PRACTITIONERS AND
DEDICATED TO POSITIVELY TRANSFORMING
RELATIONS AND LAYING FOUNDATIONS FOR
LASTING AND SUSTAINABLE PEACE IN CONFLICT-
TORN SOCIETIES. THE CENTER SUSTAINS
NETWORKS OF DISCOURSE-CREATING
PROFESSIONALS FROM ACROSS THE SOUTH
CAUCASUS, TURKEY, AND RUSSIA WHO WORK
TOGETHER TOWARDS GENERATING A VISION
AND STRATEGY FOR THE DEVELOPMENT OF
INCLUSIVE, DEMOCRATIC, AND MODERN
SOCIETIES IN THE REGION OF THE SOUTH
CAUCASUS.

HRANT DiNK VAKFI
HRANT DINK FOUNDATION
LPULY Sh@ ZhULUry

HRANT DINK FOUNDATION

HRANT DINK FOUNDATION WAS ESTABLISHED
AFTER THE ASSASINATION OF HRANT DINK IN
FRONT OF HIS NEWSPAPER AGOS ON JANUARY
19, 2007, IN ORDER TO AVOID SIMILAR PAINS
AND TO CONTINUE HRANT DINK’S LEGACY, HIS
LANGUAGE AND HEART AND HIS DREAM OF A
WORLD THAT IS MORE FREE AND JUST.
DEMOCRACY AND HUMAN RIGHTS FOR
EVERYONE REGARDLESS OF THEIR ETHNIC,
RELIGIOUS OR CULTURAL ORIGIN OR GENDER IS
THE FOUNDATION’S MAIN PRINCIPLE.

THE FOUNDATION WORKS FOR A TURKEY AND A
WORLD WHERE FREEDOM OF EXPRESSION IS
LIMITLESS AND ALL DIFFERENCES ARE ALLOWED,
LIVED, APPRECIATED, MULTIPLIED AND
CONSCIENCE OUTWEIGHS THE WAY WE LOOK AT
TODAY AND THE PAST. AS THE HRANT DINK
FOUNDATION ‘OUR CAUSE WORTH LIVING’ IS A
FUTURE WHERE A CULTURE OF DIALOGUE,
PEACE AND EMPATHY PREVAILS.






TABLE OF CONTENTS

PRESENTATION ...ttt ettt ettt sttt et ettt sttt b e s be e sme e seneean e et e e s reesneesanesanesaneeneenns 7
INTRODUCTION ...ttt ettt sttt sttt et ettt st b e bt e s be e sme e sae e et e et e e s neesseesmnesaneeaneeareenns 9

METHODOLOGY ..ottt s s s 10

OVERVIEW .ot s s bbb e sae e saa e 11
ARMENIA ..o s a e s b b e be e sae e saae e 13
AZERBAIJAN ...ttt et et ettt sttt e b e re e s e seee st e e n e e reesreesane e 23
TURKEY o 31
CONCLUSION ...ttt sb e s bbb e sae e sre e saae e s 39






PRESENTATION

“Media Watch on Hate Speech” study, which has been conducted by Hrant Dink Foundation since
2009, aims to contribute to efforts of combating racism and discrimination in Turkey. Considering the
civilian oversight on the media, which is one of the most important means for producing and
reproducing racism, discrimination and othering, the specific goal of this study is to strengthen media’s
respect for human rights and differences, draw attention to discriminatory language and hate speech
against people and groups who are targeted on the basis of the certain characteristics of their identity,
and thereby raise awareness.

As part of the project carried out by the Foundation in order to achieve these goals, the national and
local press are scanned, news reports and columns that feature discriminatory, alienating and targeting
discourse are identified and analyzed. All data are brought to public attention through
www.nefretsoylemi.org, social media accounts and periodic reports issued every four months.

Discriminatory discourse thematic reports were added to this systematic watch on hate speech project
as of 2013. Focusing on a specific theme within the respective four-month period, an appropriate
research method is determined and a discriminatory discourse analysis is performed for each subject.
The aim of these analyses is to analyse discourse that was formulated more subtly, which covertly
convey discriminatory or alienating messages. Themes of the reports focusing on discriminatory
discourse published so far are as follows: Black Sea visit of the representatives of Peace and
Democracy Party (BDP) and People’s Democratic Congress (HDK), first week of the Gezi Park events,
Discriminatory discourse against Alevis, April 24 Armenian Genocide Remembrance day in media one
year before the 100th year, Discriminatory discourse against Jews following Israel’s Gaza operation
and Discriminatory discourse against Syrian immigrants in print media and April 24 Armenian Genocide
remembrance day in press between 1995 and 2015.1

Media’s coverage of the conflict between Azerbaijan and Armenia that started towards morning on
April 2 along Karabakh border is covered in this report, which focuses on discriminatory discourse in
the first four-month period of 2016. The report was issued by Hrant Dink Foundation and Imagine
Center for Conflict Transformation with the financial support of Friedrich Naumann Foundation and
MyMedia/Niras.

L All published reports are available on: nefretsoylemi.org/en/rapor_aciklamalar.asp
7






INTRODUCTION

The conflict between Azerbaijan and Armenia over Nagorno-Karabakh has been going on for many
years. Conflicts that erupted again on April 2, 2016 have been considered as one of the most violent
since the ceasefire in 1994. The conflict period that continued until the bilateral ceasefire on April 5,
2016 is named as the Four-Day War.

Thomas de Waal, the author of the book titled ‘Karabakh: Armenia and Azerbaijan in Peace and War
Periods’, emphasizes in the foreword of the book’s Turkish edition that agreeing on a peace treaty at
the end of this 20-year conflict would mean doing something contrary to the national narratives which
have been circulated by both parties for 20 years.? Based on the research he conducted, Waal
concludes that the Karabakh issue is mostly in the ‘minds’ and is built on national narratives regarding
the other party —which may often be proved to be incorrect. All of these national narratives and
common beliefs that do not reflect reality fuel the opinion that the parties themselves are always the
victims whereas the other party is always the aggressor.

Although international politics and macroeconomic conditions are certainly significant for resolving
this conflict, the enmity that is incited between societies constitutes one of the most important barriers
on the way to building peace. The fact that media, like education and politics, is one of the most
effective tools in the generation and popularization of these national narratives and beliefs cannot be
ignored.

This report, which is issued based on this fact and focused on discriminatory discourse, addresses how
the issue was covered in Armenian, Azerbaijani and Turkish media on April 2016, when the clashes
escalated again and left many civilians and soldiers dead from both parties, and how this conflict has
been instrumentalized in generating discriminatory discourse against ‘other’ identities.

Itis also necessary to consider Turkey’s attitude in this war between the neighboring countries and the
effects of this conflict on Turkey. Turkish-Armenian border is the only closed border of Turkey as of
2016. The border was closed by Turkey two years after the independence of Armenia, on 3 April 1993,
as a reaction against Nagorno-Karabakh War. For this reason, Kars-Ardahan-Igdir region bordering
Armenia is in a peculiar position compared to other border regions of Turkey. Enclosed by the closed
border on the east, the regions is also separated from the west of Turkey and isolated due to its
geographical position. The impacts of the closed border are reflected in almost all areas such as social
structure, economics, social life, education and development.® Thomas de Waal points out that Turkey
acts with contradictory motives regarding this issue: “On the one hand, the feeling of solidarity with
their cognates in Azerbaijan, and on the other hand, the desire to institute peace and security at their

2 Thomas de Waal, Karabag: Baris ve Savas Siireclerinde Ermenistan ve Azerbaycan, Istanbul: Hrant Dink Vakfi
Yayinlari, 2014, p. 7.
3 Research on the Socio-Economic Impact of the Turkey-Armenia Border, Hrant Dink Vakfi Yayinlari, 2014,
http://hrantdink.org/attachments/article/333/Research-Socio-Economic-Impact-of-the-Turkey-Armenia-
Border.pdf, last access: 9 November 2016.

9



borders.”* Furthermore, Waal notes that the Turkish society needs more information about this
conflict between their neighbors.

Media Watch on Hate Speech Project, which has been carried out by Hrant Dink Foundation since
2009, shows that Armenians are one of the groups that are most frequently subjected to hate speech
in Turkish media.> On the other hand, the existing prejudices, racism and marginalization against
Armenian community, which is one of the never-changing others in Turkey, tends to rise with such
conflictual issues and this tendency renders Turkish media's attitude concerning Karabakh conflict
during the days of conflict worth analyzing. The study aims to examine the media of three countries
comparatively and to analyze what is highlighted and what is ignored while producing the news items
concerning the issue and how the conflicting parties are named. In sum, the purpose is to analyze how
media produces discriminatory discourse in times of conflict and war, and to what extent they
contribute to the peace discourse.

METHODOLOGY

The report includes data and analyses obtained by examining the contents published in the media of
Azerbaijan, Armenia and Turkey concerning the conflict that restarted along Azerbaijani-Karabakh
border on April 2, 2016.

For this purpose, media outlets to be examined in the three countries were selected first considering
various criteria of representation. Here, it should be underlined that the selection of media outlets in
each country is one of the most challenging aspect for this kind of comparative researches even when
certain concrete criteria are followed in order to acquire relevant and comparable data. In this
research, circulation numbers, media ownership, political positions and ideologies were used as the
selection criteria for the outlets. While investigating print media in Turkey, considering the specific
features of each country and the weight of print and online media, online newspapers were taken into
account in Azerbaijan and Armenia. Accordingly; the online newspapers Report.az, azadlig.org,
Trend.az and Meydan.tv in Azerbaijan; Armenpress, Razm.info, Hetq and Azatutyun in Armenia; and
newspapers Hirriyet, Sabah and S6zcl in Turkey had been examined. Detailed explanations about
each media outlets can be found in country reports. However, it should be emphasized that since we
limit our research with a small number of news outlets which is inevitable, subjective choices became
necessarily a part of the research. Different authors could choose different media outlets.
Nevertheless, this sample gives us qualified data to analyze how media in general produces
discriminatory discourse in times of conflict and war, and to what extent they contribute to the peace
discourse.

Considering that media may not be covering the events on the same dates in every country, the periods
to be examined were determined in accordance with the peculiar situation of each country. Thus, the
coverage of the above-mentioned media outlets on April 2-5 in Azerbaijan, April 2-6 in Armenia and
April 3-7 in Turkey were included in the analysis. Each item found in these newspapers within the

* Thomas de Waal, op.cit., p. 6.
> www.nefretsoylemi.org, last access: 9 November 2016.
10



periods in question was examined in terms of the following questions. In this way, the answers to the
same questions were covered in the reports of all three countries and comparable data was obtained.

Are news items signed by the reporters?

Does news item provide background information about the history of the conflict?
Who/what are the primary sources of information of the news item?

What are the most commonly used words?

What is the discourse used in describing casualties on both sides?

How are the lives of civilians described during the clashes?

What is the discourse used in describing the other side (country or actor)?

NoupkrwnNeE

In addition to these questions, other findings that are obtained during examination and considered to
be relevant in the context of each country have also been included in the country reports.

OVERVIEW

Journalism during the times of war and conflict requires more than abiding by the existing codes of
ethics. Peace journalism aims to promote a new language that enables the transition from conflict to
peace. Therefore, giving voice to all parties in media during the times of war and conflict is highly
important. “A peace journalist tries to ascertain and make transparent the position of all parties (which
is always more than two) and to highlight the cooperation among parties without concealing the
difference of opinions and positions among the parties.”®

The data obtained from the analysis that was made in accordance with the aforementioned criteria in
the media of Azerbaijan, Armenia and Turkey reveal that the way the ‘other’ is defined or the way the
discriminatory discourse is generated is similar, even when the contexts are different.

Comparing the country reports, the most notable finding is that the psychological war carried out by
the number of casualties (soldier or civilian) is regenerated in the media of all three countries. Both in
Turkish and Azerbaijani media, killed Azerbaijani soldiers had been referred as “martyrs”, whereas
killed Armenian soldiers had been referred as “dead”. With such choices of word, some losses in the
war are trivialized, whereas some others are glorified.

Featuring the figures concerning the loss of ammunition during the conflict right next to the number
of casualties leads to the impression that the number of casualties is just quantitative data expressing
the damage done to the other party. While the humane aspect of war is ignored, the media becomes
an agent in the political conflict that takes place through these quantitative data. Such discourses
support the militarist language and reinforce the war discourse.

It was observed that most of the news items in Azerbaijani and Turkish media had been published
without specifying the reporter or editor. On the other hand, most news items in Armenian media
were published with the reference to the source. It might be suggested that these media outlets
published the reports without any signature, because they did not have any correspondents in

® Sevda Alankus, Baris Gazeteciligi El Kitabi, Istanbul: Bianet, 2016, p. 82.
11



Karabakh or the regions near the clashes. Nevertheless, this problem might make it difficult to access
direct information and cause the readers to have doubts on the accuracy of the information.

The result of the analysis that was carried out based on this information shows the media of all three
countries regarded the representatives of their own state or government as the primary source of
information and presented the statements made by spokespersons of other countries as worthless,
speculative or deceptive. This situation was reflected in Turkish media by presenting the statements
of Azerbaijani government and representatives of Turkish government as primary sources and covering
the statements of the representatives of Armenia in a more questioning manner.

Itis very important to include an informative note on the history of the issue in the news items covering
the transformation of this dispute that has been going on between Azerbaijan and Armenia for more
than 20 years into an armed conflict again in order to understand the current process. However, media
of all three countries included such informative notes in a few news items. Given the fact that the
Turkish society has less information about a conflict in which it is not directly involved and that
objective and qualified information sources in Turkish are limited, it is clear that providing background
information in the coverage in Turkish media is important.

Finally, it was seen that Azerbaijani, Armenian or Turkish identities were directly targeted and some
statements that clearly portrays other parties as enemies amounting to hate speech were found in the
newspapers of all three countries within the related period. In fact, the Media Watch on Hate Speech
project, which has been conducted by Hrant Dink Foundation since 2009, revealed that instances of
hate speech against Armenians increased during the periods of conflict in Karabakh. Although no such
systematic and comprehensive media watch project is carried out in other countries, it is reasonable
to think that the situation is the same. However, it is seen that hate speech in the analyzed items had
been commonly generated by specifying the identities of the parties like "Armenian", "Azerbaijani"
and "Turk", while criticizing the actions taken by states, governments and military forces.

You can find the detailed analyses and examples of these observations in the country reports.

12



ARMENIA

In the Armenian media, the Azerbaijani society is typically pictured as a neighbor-aggressor that has
an “eye on Armenian lands.” Azerbaijan and the Azerbaijani society are usually represented as a
monolithic group. The Azerbaijani society as such or civilians are rarely discussed and the generic term
“Azerbaijani side” is often used. Further, in public discourse that often spills over into media or in some
cases under the influence of media, Azerbaijanis are routinely referred to as “Turks”, which can create
confusion for an interlocutor or a reader whether this means an Azerbaijani or a Turk from Turkey.
Moreover, the word “Turk” in public discourse is synonymous not only with the word “Azerbaijani”,
but also often used with the underlying meaning of “enemy.”

One of the prejudices evident in media discourse in Armenia about Azerbaijan is that the latter’s only
privilege is its oil industry. Otherwise the country presumably lacks culture, moral values or other
aspects of social life. The problems with human rights in Azerbaijan are always highlighted, juxtaposing
it to the comparatively less repressive political environment in Armenia and using the comparison as a
justification to overlook internal problems in Armenia. To give an example of how people perceive
Azerbaijan there is a Soviet-Armenian joke that is often repeated: an Azerbaijani asks “Why do you
need a Ministry of Sea in Armenia when there is no sea there?” An Armenian reply: “Think instead why
do you have a Ministry of Culture in Azerbaijan?”

When covering the Nagorno-Karabakh conflict, the media outlets act on an assumption that there is a
consensus within the society in regard to the conflict. The consensus is presumed to be that Karabakh
“is a historical Armenian land” and it was “arbitrarily given” to Azerbaijan by the Soviet authorities,
and specifically Stalin, and that Armenians re-established historical justice through victory in the 1991-
1994 war. This presumed consensus is the main reason why rarely the media outlets find it necessary
to post a short historical background in the end of each article on the topic, and not the desire to avoid
imposing own views on the readers.

The image of an “Azerbaijani,” or a “Turk,” as the enemy was further reinforced during the April 2016
escalation in the zone of the Nagorno-Karabakh conflict. In the early morning of April 2, the Armenian
media representatives were caught by the press statement released by the Press Office of Nagorno-
Karabakh’s Ministry of Defence Army informing that “in the southern, south-eastern and north-eastern
directions of the contact line, on April 1 and early morning of April 2, the adversary carried out attack
operations, using artillery, armored vehicles, and air force.”’

Most of the news outlets immediately re-published the press statement. On April 3, the Ministry of
Defence of Azerbaijan announced unilateral ceasefire. The Nagorno-Karabakh's Defence Army
released a press statement saying that the ceasefire announcement was a misinformation and the
Azerbaijani forces continue shelling the Armenian positions. The latter statement was re-posted by

7 Heated clashes take place along Nagorno-Karabakh-Azerbaijani contact line, April 2, 2016,

https://armenpress.am/eng/news/841768/lernayin-xarabaxi-ev-adrbejani-shpman-gtsi-oxj-erkarutyamb.html, last
accessed: November 9, 2016.
13


https://armenpress.am/eng/news/841768/lernayin-xarabaxi-ev-adrbejani-shpman-gtsi-oxj-erkarutyamb.html

most of the Armenian news outlets.2 That weekend and until the de-escalation on April 5, the media
continued covering the clashes in the line of contact. The news environment had dramatically changed
during these days and the clashes were the main topic covered by the Armenian media.

This section of the study presents the results of monitoring of the selected Armenian news media outlets
from April 2 to 6 on the topic of covering the news from the frontline. Four outlets are selected for
monitoring: two governmental or relying on government as primary source of information and two
independent in regard to their information sources. The secondary selection criterion was the popularity
and therefore the influential position in creation of public discourse held by the outlets. The chosen outlets
are the following:

Armenpress is a state news agency and is financed mainly from the state budget. The outlet
produces its own news and is a primary source for citation for many other media outlets. When it
comes to foreign relations and especially the Nagorno-Karabakh conflict, Armenpress reflects the
views of the official Yerevan.

Razm.info (trans. - military info) is mostly covering military related news and was very active during
the escalation of the conflict, becoming one of the primary sources followed and cited by the public
and other outlets. Judging from the coverage of the escalation and implied or explicit references,
its primary source of information is the Ministry of Defence of Armenia.

Hetq is an independent investigative news website focusing mostly on investigations of corruption
cases related to high-level officials. In this case, Hetq was selected because of producing original
content from the front-line and sending a group of journalists to the Nagorno-Karabakh, among
them their chief editor.

Azatutyun® or Yerevan bureau of RFE/RL is an independent news media outlet and follows the
regulations and code of ethics of RFE/RL Central Bureau.

On the first day of escalation, all of the monitored media outlets shared only limited information based
primarily on the press releases of the Ministries of Defence of Armenia and Nagorno-Karabakh. During the
following days, many journalists travelled to Nagorno-Karabakh to cover the news from the ground. In the
areas located further from the zone of active fighting there were no restrictions on the coverage. However,
close to the contact line the journalists were escorted by military personnel. The explanation given were
“security reasons.” As a result, the information transmitted from the zone of active fighting was censored,
as the journalists needed permission of the military for taking photos or videos.

8 Azerbaijan  claims  that it  “unilaterely”  stopped  military  actions, April 3, 2016,

http://www.azatutyun.am/a/27651522.html, last accessed: November 10, 2016.
% In addition to textual articles analyzed in this report, Azatutyun also has radio coverage and video reports.
14



http://www.azatutyun.am/a/27651522.html

FINDINGS

Between April 2 and 6 the overwhelming majority of the news items by Hetq, Azatutyun and Razm.info
covered the conflict. Only Armenpress in addition to conflict coverage also had extensive coverage of other
local and international news.

In case of Hetq and Armenpress the journalists for the most part did not sign the news items. Exceptions
were made by Hetq when the reporting directly from the front-line was signed by the editor-in-chief Edik
Bagdasaryan. Azatutyun always published the name of the journalist unless the news item was a
reproduction or an official press release. Razm.info always had the name under the title. All the news items
during this period were signed by two Razm.info journalists.

As mentioned above, none of the monitored news outlets provided background historical information
about the conflict in general. However, almost in all news items published by Armenpress had a short text
in italics at the end of each article outlining the official position about the current escalation, and
developments in it.

For all of the monitored news websites the primary source of information initially was the Ministry of
Defence of Armenia and the Defence Army of Nagorno-Karabakh. Azatutyun and Hetq later started
providing also original information from primary sources. Azatutyun was the only news outlet among
selected that published news items citing Azerbaijani official sources, including President Ilham Aliyev.*®
Hetq often cited its own editor-in-chief covering the news from Nagorno-Karabakh.

The surveyed Armenian news outlets, while reporting about the escalation, did not refer to Azerbaijani
civilians or society, including the civilians living in the conflict zone. Instead the outlets were referring
either to generic “Azerbaijani side” or to the Azerbaijani army and the Azerbaijani state. While writing
about Azerbaijan, the most common word used was “adversary” (hwlwnwlynpn). Using the term
“adversary”, though still might be considered to be quite a militarist concept, instead of the terms such as
“enemy”/ “enemy forces” has been advocated by many organizations in the past years in order to shift to
a more neutral language. Some, particularly the independent Azatutyun, refrained from passing own
judgment or using emotionally charged language in their own reporting. The emotionally charged wording,
however, was kept in press releases that the news outlets republished. For example, in one of the news
items on April 2 Azatutyun cites the press release of Ministry of Defence “Defence Army’s subdivisions
disabled two hostile [from the word “enemy” in Armenian -p2UwJwlwl] tanks.”** Other outlets
published the same press release as well.

The independent news outlet Hetq, unlike Azatutyun, in some instances resorted to emotionally charged
language and visuals. On April 2, Hetq published a news item with graphic photos from the village of Talish
showing killed and mutilated civilians with the title “Brutalities in Talish”. In the text Hetq writes: “We wish
to apologize to our readers. ‘Hetq’ has never published this sort of photos, it’s a violation of our code of

10 glivev speaks about “war victory”, April 3, 2016, http://www.azatutyun.am/a/27651664.html, last accessed:
November 10, 2016.
11 One child died, another 2 injured: Defence Army informs about heavy clashes along the line of contact, April
2, 2016, http://www.azatutyun.am/content/article/27649954.html, last accessed: November 10, 2016.

15


http://www.azatutyun.am/a/27651664.html

ethics but we do not have any other means to show the reality at the moment.”*? By confessing that they
are intentionally violating their own code of ethics, Hetq effectively suggests that they abide by one set of
rules in peace times and another in war times. The published photos received a strong resonance,
contributing to the further de-humanization of image of Azerbaijanis in the Armenian society.

The emotionally charged words painting Azerbaijanis as occupiers and barbarians and Armenians as
defenders and liberators are also kept while citing parts of press releases, constructing an image of
different nature between two identities, one supposed to be inherently good and the other inherently evil:
“Armenian units considerably advanced in some parts of frontline liberating new lands... During the
military clashes the adversary excelled with barbaric actions along the line of contact not only against
Army’s servicemen but also against peaceful population... Those are only a few of the corps of killers who
were killed by an Armenian soldier during their retreat...” In some cases, it is not mentioned in the
headlines that the news item is a press release. For example, the sentences such as “Azerbaijani army lost
14 tanks, Armenian units considerably advanced in some parts of frontline liberating new lands” were
presented without a reference to the source.

In another news item citing its chief editor who was reporting from Nagorno-Karabakh Hetq writes:
“Azerbaijanis are panicking and are retreating along the Northern part of the line of contact. The Armenian
forces recaptured the lands occupied by them.”'®* There is no differentiation made here between
Azerbaijani soldiers or Special Forces involved in the incident and the general public. This essentializing
statement suggests that the panic applies to “Azerbaijanis” in general, reinforcing the stereotype of
Azerbaijanis in Armenia as a monolithic and cowardly group.

12 Atrocities in Talish (Attention: Photos of shot people are published), April 3, 2016,
http://hetq.am/arm/news/66976/vayragutyunner-talishum-zgushacum-hraparakvats-e-gndakaharvats-andzanc-
lusankar.html, last accessed: November 10, 2016.
13 Azerbaijanis are in panic, April 3, 2016, http://hetq.am/arm/news/66991/adrbejancinery-khutchapi-mej-
en.html, last accessed: November 10, 2016.

16


http://hetq.am/arm/news/66976/vayragutyunner-talishum-zgushacum-hraparakvats-e-gndakaharvats-andzanc-lusankar.html
http://hetq.am/arm/news/66976/vayragutyunner-talishum-zgushacum-hraparakvats-e-gndakaharvats-andzanc-lusankar.html
http://hetq.am/arm/news/66991/adrbejancinery-khutchapi-mej-en.html
http://hetq.am/arm/news/66991/adrbejancinery-khutchapi-mej-en.html

The government-connected outlets, Armenpress and razm.info, were even less reserved in their reporting.
During all four days of escalation Armenpress interviewed experts and politicians who expressed strongly
worded negative views about Azerbaijanis, linked them with ISIS and terrorism. Citing an interview with
Russian political analyst Stanislaw Tarasov, Armenpress wrote: “Speaking on the issue that ‘Islamic State’
terrorists were fighting for Azerbaijan against Armenian armed forces in the line of contact, Tarasov said
that the Azerbaijani leadership has to realize that terrorists are a serious problem for them.”** In the
interview with the spokesperson of the Nagorno-Karabakh President Armenpress cites: “Azerbaijan is a
terrorist, fascist, abnormal state.

Fulwl  Swuwnulnuel  Upguwhs

Unppbgwilighubpp funLwwh Jtg Gl

«36wngh» fudpwaghn Enhl Fwnnuwuwpulp Upgwiuhg hwnnpnnwd £, np vwhdwlwash hjnwshuwhU
nunnnejwdp wnppbpwlighUbpp funSwugh BU dwnlidly b thwhunwnh nhub: Swjwlwl ghtndp
Unwlg bnuhg apwddws nhnebpp htw Edbngnb:

LB ML dwdpn Swnwjnipwl nEhwduwp UsLnp 3wupweiwlp «36nphls hwpnlkg, np wjuop huwjlwlwl
aghlnwdp Bpbp vl £ nsUgwapkb) wju nunnnueuedp:

«Jwpudnwd vh phs wnwghuwgwnd nllblg, wjuwntn Eplne twlly BU futhty: Swiwnwlnpnp Jedwehy
nhwllbp £ pnnty Lwhwlgbhus,- hwywnlnwd £ Enhly Pwnnwuwspjwlp:

UbUnp Swupwejwlp hwunwinkg Lwbe wnppbewliwl ghunwdh funibwwyny Lwhwlgbne Jwuhl inupp:
M dwdin Swnwjniejwl nbhwdwpp hwpnbtg, np dwlpwdubbpp Yubpbuwjwglbl phs hbwn® hptlg
Swinwjnupywl tnwpwsws hwnnpnwanniejwdp:

715

14 Azerbaijan

https://armenpress.am/arm/news/842399/adrbejany-sadrich-gortsoxutyunnerov-chhasav-ir-npatakin.html,

fails to reach its goals with provoking action, April

accessed November 10, 2016.

15

The actions of Azerbaijan are unprecedented since 1994. David Babayan,
https://armenpress.am/arm/news/841783/adrbejani-ays-gortsoxutyunnery-1994-tvakanic-heto-kareli.html,

April

accessed: November 10, 2016.

17


https://armenpress.am/arm/news/842399/adrbejany-sadrich-gortsoxutyunnerov-chhasav-ir-npatakin.html
https://armenpress.am/arm/news/841783/adrbejani-ays-gortsoxutyunnery-1994-tvakanic-heto-kareli.html

Unppbowtuh wyju gnpdnnniejniuubipp 1994
rYwywuhg hGwnn Yupbh £ hwdwpb)
wltwhiwnbw. “twdhe Pwpwiwu

10:26, 2 Uwphy, 2016

EPEUUL, 2 UNPhLb, UPUBLMMEU: Unppligwth gnpénnnuggniiubpp dwpunwhpwbp B nipnyws
Uhgwqquiht hwupnuzjwiip: U dwupt «UpdEuwpbus-h hbn gpoygnad tizkg Upguiuh bwhiwquwhh
Uwdnyp pwpwninwp Hwudhe Pupwjwtp: «Unppgwtit whwpblswlwl, Swohunwlwy witinpdw)
whwnueny b Uw dwpuwhpwybp £ wdpnng punwpwlhpe dwpnynyejwip: dwohtiquntnud pupwtind
b pwbwlgnuggniiubn, wdpnng wytuwphp hwiwpwd £ witinbn, huy Unppbgwtp @nipphwih
odwtnwlnugywdp tdwt pwybph £ qunud: bhwplyl, Unpplowtip dep Ynndhg unwghy £ hwdwndtp
wwinwufuwl, hujuwywlwl gnhbip niubt, hbw By aypundt), puyg widbt nbwpnud wiuwhuh wwhbwalp
whbwp b hwdwpdbp wwinwutiwt unwbw dhowagquiht hwupniejwl Ynndhgy,-wuwg Hwlhe
Pwpwjwbp:

Upw funupny, Unpptigwth wju gnpdnnnipgniutiipp 1994 pywlwuhg wiu Ynnd fuptih £ hwdwpt)
wutwfuwnby:  «UUL whwpwpnninup &nu Laphh htiin hwunhwnwihg htinn - Unpptigwup
gunphwlwiniginiu Ep hwyntibp dhgunpnnugjwu hwdwp: <hdw unyu Unppbowtp hwpdwynut £
qnponul: Uh pwt wunud £, 0&Y wy| pwt wunwt: Ukup Gup wjuwnbin pwunwpwlhpe wofuwphh
wwwhyp wwhnd: dbpgwwybu whwp £ dhowqquiht hwupnygjwt Ynnihg Unppbigwtp Ynpn
wnéwquup unwiw udwtu wwhywéph hwdwp: Uhwuguwy £, np dhowgguiht hwupnuygniup
wtinp £ gnpduwlwu puyiiph quws,-wuwg “widhe Pwpwjwup:

Upguifuh  uwfuwquhh dudnyh  pupuiniwpp Ugg, np - Unpptigwih Ynndhg - Ypwingutinp
wpniiwlymnd &, fungyt £ wnppbgwuwlwy ninnwphn, upwup nwbu UGBS Ynpnwwnubp,
hwjywlwu Ynndhg ppwyhwlp yepwhulbth £ <wjyuwlywu Gondnd nplt fundwy  shw,
Unpptgwuh uwhdwuwiht hwinywénud 063 funiGuiw £ uluyt:

Upgufuh wupnywowlwl qepuinbusnysputl hwnnpnuwgpnuygjwt db tpynid £ «Uju wwhp
npnyguilp nupwpwnw-wnpplowbiwlwl hwhwdwpn gnpplph apdwt géh nng Gplwpnysywdp
inbinh Gt mubind plid pwfuntdulp:

Nupnuywlinggwt  pubiwlh  wnwowwwh  vinnpupwdwununp,  pinnitgnyg - hwlwnwlnpnh
dwpnwhpwytpp, Ywpnd Gu hmuwgh wupngwbwlwt  dwpanbp: Unwotugdmd  unbindywd
ppwnpnygqwt dwupt wnufly  Jwipwdwet Gubnpunwnbwbp  dap wnwghlw
hwnnpnwagpnygniitilipmd:

Armenpress also portrayed Armenian soldiers in positive or neutral and Azerbaijanis in negative light, using
expressions about Azerbaijanis such as “the enemy has been thrown back”, “provocation of the
adversary”, and about Armenians “feats of Armenian soldiers”, “Armenian forces bravely do their job”. On
April 3 Armenpress writes: “Azerbaijani TV channels treat their own people like sheep, showing video
materials from the front line that show ‘the losses’ of the Armenian side where those losses actually are

18



not seen.”® On April 4 Razm.info wrote: “We remind you that Azerbaijani armed forces exercised atrocities

in the Armenian regions of Artsakh. A child and three civilians died in Artsakh.”?’

Razm.info republished all the press releases of Nagorno-Karabakh military using the enemy image
constructing language saturated with words such as “enemy”, “Azerbaijani aggression”, and similar.
Starting from April 3 the main function of the website and the majority of its news items were reports
about casualties of the “Azerbaijanis side,” as it appears providing inflated numbers. They cited “open
sources” or “social media profiles” as the sources of information.*® The numbers of the Armenian casualties
were underreported or not reported at all. In some cases, graphic photos of violence were published
without verification. A news item on April 2 reported 18 deaths on the Armenian side, citing Armenian
president Serzh Sargsyan.'® Writing about the deceased people of Azerbaijani side Armenian news media
outlets were again repeating the numbers given by the military officer of Armenia. Later it was revealed
that there were more deaths than was reported on the first day. On April 14, the Ministry of Defense of
Armenia officially announced that there were 92 death cases in Armenian side between April 2 and 5,
although it didn’t reveal how many of them were killed on the first day of clashes.?®

Conversely, the numbers of Azerbaijani deaths were inflated. An article from April 2 cites the Ministry of
Defense of Nagorno-Karabakh on April 2 alone the Azerbaijan side lost more than 200 soldiers.?! The claims
on these days of hundreds of Azerbaijanis killed and retreating and minimal casualties on the Armenian
side contrasted sharply with the reports in Azerbaijani media about great numbers of Armenians killed and
Azerbaijani forces advancing with minimal casualties.?? The inflation of the numbers of the casualties on
the other side and the underreporting of the casualties on their own side, was an effective tool used by
each side to fabricate through media a reality that would fit their militaristic discourse of own superiority
propagated for years in order to maintain popular support for the existing governments.

The monitoring of the selected news outlets shows that there is no common approach while describing
the deceased people ranging from dead, victim, casualty (qnh) to losses (UnpnLuwn) used for deaths from
the Armenian side. For describing the deaths from Azerbaijan, the words most commonly used were: losses
by the Azerbaijani side or killed.

The disputed region of Nagorno-Karabakh is named differently in different media outlets. Armenpress uses
either “Nagorno-Karabakh Republic” or “Artsakh”, the first version of the toponym is aimed at stressing

16 Azerbaijani TV channels treat their own people like sheep showing fake reports from the line of contact, April
3, 2016, https://armenpress.am/arm/news/842005/adrbejany-sepakan-zhoxovrdin-ochkhari-tex-e-dnum-
cucadrelov.html, last accessed: November 10, 2016.
17 Defense Army warns the authorities of Azerbaijan, April 4, 2016, http://razm.info/81875, last accessed:
November 10, 2016.
18 |osses of Azerbaijan between April 1-5, April 6, 2016, http://razm.info/82125, last accessed: November 10,
2016.
19 President of Armenia: Armenian army has 18 dead, about 35 injured, http://razm.info/81600, last accessed:
November 10, 2016
20 The number of Karabakh war deaths reached to 92 during the clashes in Artsakh, April 14, 2016,
https://www.armenianow.com/en/hy/karabakh-hy/2016/04/14/armenia-casualties-update-karabakh-april/995/,
last accessed: November 10, 2016.
21 Defense Army presents the losses of the enemy, April, 2, 2016, http://razm.info/81581, last accessed: November
10, 2016.
22 See the Azerbaijani section of the report.

19



that Nagorno-Karabakh has statehood and the second is the Armenian name for the disputed territory.
Hetq uses only “Nagorno-Karabakh Republic”, while Razm.info uses only “Artsakh”. Azatutyun refers to
the toponym as “Nagorno-Karabakh”, which is a term commonly used internationally along with the
borrowed from Russian version Nagorny Karabakh by those trying to appear neutral.

The main actors in most of the monitored news items are either the states or armed forces or the generic
term “side” (Armenian side, Armenian forces, forces of Nagorno-Karabakh Defense Army, Azerbaijan,
Azerbaijani side, Azerbaijani forces). As it was mentioned above in many cases Azerbaijan is called
adversary side and enemy.

The coverage of the escalation rarely reports on the situation with civilians, and stayed mainly focused on
military actions. Particularly when it comes to reporting the Azerbaijani casualties, the numbers are given
without specification whether they are civilian or military. When it comes to Armenian casualties, there
were some video and photo stories about the civilian victims and survivors. Some stories were published
about the lives and families of the killed servicemen.? People living in the Armenian populated village of
Talish who escaped during the first night of clashes also received special attention.

Armenpress covered a few funeral ceremonies of Armenian soldiers, mentioning who was present. They
also posted quotes from the relatives. All the texts contained praise of soldiers’ personal and professional
qualities, patriotism, referring to them heroes.?* Hetq covered only one funeral ceremony.? There were
many other news outlets; however, not included in this study, that excessively covered funerals creating
an image of a collective loss.

Turkey was covered in the media rarely. When covered, it was presented as an actor that is allied with
Azerbaijan and is hostile to Armenia. Armenpress published an article about the call between the Minister
of Defence of Azerbaijan Zaqgir Hasanov and the Minister of National Defence of Turkey Ismet Yilmaz where
the latter supported the actions of Azerbaijan. In other piece Armenpress reports "Erdogan was fast to

’”26 in reference to Azerbaijani president. Armenpress, curiously, also claimed

support his ‘younger brother
that the statements of support for Azerbaijan and reposts of the information of the Azerbaijani Defence

Ministry are being reported by pro-governmental outlets in Turkey only, suggesting that the support for

B “Papa came and said — Don’t be afiaid, I'm with you, mama replied — If you're with us won't the bombs
explode?”, April 4, 2016, http://hetq.am/arm/news/67023/papan-ekav-asec-mi-vakheceq-es-dzer-het-em-maman-
el-te-or-du-mer-het-es-ed-rumbery-chen-paytelu.html, last accessed: November 10, 2016.
24 He gave the most valuable to his homeland: farewell of the killed soldier in Artsakh, April 4, 20186,
https://armenpress.am/arm/news/842177/na-hayreniqi-hamar-tvec-amenatanky-verjin-hrazheshty-
arcakhum.html, last accessed: November 10, 2016.
25 Requiem of 23-year-old Merujan Stepanian from Gyumri was held in St. Nishan church, April 5, 2016,
http://hetq.am/arm/news/67073/gyumreci-23-amya-meruzhan-stepanyani-hogehangsti-araroxutyuny-katarvec-
surb-nshan-ekexecum.html, last accessed: November 10, 2016.
®Turkey  “justified”  the  aggression of  Azarbaijan  towards ~NKR,  April 2, 2016,
https://armenpress.am/arm/news/841920/turgian-ardaracrel-e-adrbejani-otndzgutyuny-Ixh-i.html, last accessed:
November 10, 2016. Erdogan hurried to support “younger brother”, April 2, 2016,
https://armenpress.am/arm/news/841909/erdoxany-shtapel-e-ajakcutyun-haytnel-pogr-exbory.html, last accessed:
November 10, 2016.

20


http://hetq.am/arm/news/67073/gyumreci-23-amya-meruzhan-stepanyani-hogehangsti-araroxutyuny-katarvec-surb-nshan-ekexecum.html
http://hetq.am/arm/news/67073/gyumreci-23-amya-meruzhan-stepanyani-hogehangsti-araroxutyuny-katarvec-surb-nshan-ekexecum.html
https://armenpress.am/arm/news/841920/turqian-ardaracrel-e-adrbejani-otndzgutyuny-lxh-i.html

Azerbaijan is limited to government and is not widely shared. As an alternative, the source cited
DemokratHaber article that criticized the statements of Azerbaijani side as lies.?’

The escalation on April 2-5 that was later labelled in the Armenian media as the “4-day war” is described
in Armenia exclusively as the responsibility of Azerbaijan with no alternative version discussed. The
monitoring of different news outlets reveals that there is a considerable gap between the independent
news outlets and the government outlets. The independent outlets try to use primary sources, follow
ethics codes and conflict sensitive reporting, although they do that inconsistently. On the other hand, the
governmental and pro-government outlets aim to paint an enemy image of Azerbaijan and rely heavily on
reposting information from the official sources.

27 Turkish media disapproves the messages of Azerbaijani MFA on NKR, April 2, 2016,

https://armenpress.am/arm/news/841913/turgakan-mamuly-herqum-e-Ixh-shurj-adrbejani-pn-
haxordagrutyunnery.html, last accessed: November 10, 2016.
21



22



AZERBAIJAN

Armenia and Armenians are portrayed as Azerbaijan’s grave enemies in public discourse, and media.
According to a research conducted by the Yerevan Press Club and Yeni Nesil Journalists’ Union,
Armenians are portrayed as murderers, rapists, and occupiers and there is no differentiation in
generations or acknowledgement of time change.?® Institute for War and Peace Reporting (IWPR)
captured this depiction in a story, “History lessons in Armenia and Azerbaijan”, with Armenian and
Azerbaijani journalist debunking the historical narrative that exists in history textbooks in both
countries: “Tofig Veliyev, head of the Slavic history department at Baku State University is the author
of this textbook and insists he had to use negative language in order to tell the truth. ‘Those phrases
[our eternal enemies] give an accurate picture of the Armenians’, Veliyev said. ‘l would be falsifying
history unless | described them like that”.?®

In the course of the last three years, a number of Azerbaijani writers, intellectuals, and journalists were
labelled “Armenians”. Akram Aylisli,*° one of Azerbaijan’s well known writers and recipient of national
orders “Istiglal” [Independence] and “Shokhrat” [Fame] was targeted for his novel titled “Stoned
Dreams” in 2013. The novel covered the period of 90s Baku when Armenians were killed. For depicting
Armenians in a positive light, and being critical of the former president Heydar Aliyev, Aylisli was
stripped of his titles and endured mass belittling and defamation in the aftermath. Pro-government
youth groups staged protests in front of his house, parliament members suggested burning his books,
depriving him of his citizenship and deporting him from Azerbaijan all together. Unlike Tofig Valiyev,
Aylisli was accused of “purposefully distorting the history of Azerbaijan”.3!

This and many other illustrations, become more visible at the time of escalation on the frontline. The
aggressive rhetoric and dehumanization of the other multiplies aggressively leaving little or no room
to argue differently, be it in governmental or independent media.

The following is a monitoring of the language used by governmental and independent media platforms
at the period when the Nagorno-Karabakh conflict escalated between April 2 and 5, 2016 and based
on the criteria indicated in the introduction of this report. For this analysis, we have selected the
following media outlets:

Report.az: is a semi-independent online news outlet with links to the State Oil Company
(SOCAR); most of the coverage by this outlet is based on its own reporting. However, it largely

28 Glossary of hate speech in the media of Armenia and Azerbaijan, Yerevan Press Club, Yeni Nesil Journalists’

Union, Eurasia Partnership Foundation, 2008-2013, http://epfarmenia.am/wp-

content/uploads/2014/06/glossary_eng-1.pdf, last accessed: November 9, 2016.

29 Haykuhi Barseghyan and Shahla Sultanova, History lessons in Armenia and Azerbaijan, IWPR, March 2, 2012,

https://iwpr.net/global-voices/history-lessons-armenia-and-azerbaijan, last accessed: November 9, 2016.

30 Damien McGuinness, Azeri writer Akram Aylisli hounded for ‘pro-Armenian’ book, BBC News, February 15,

2013, http://www.bbc.com/news/world-europe-21459091, last accessed: November 9, 2016.

31 Media reports: Baku detains famous writer Akram Aylisli attacked by authorities for describing pogroms of

Armenians, Panorama.am, March 30, 2016, http://www.panorama.am/en/news/2016/03/30/Media-reports-

Baku/1553787, last accessed: November 9, 2016; Sultan Kerimov, Lawyer of armenianism, Amal Clooney used

BBC to slander Baku, April 26, 2016, http://news.day.az/politics/774458.html, last accessed: November 9, 2016.
23



reflects the position of the official Baku, unless it is a general reporting on any unrelated to the
country’s internal politics issue;

azadlig.org: Azadliq Radiosu or Radio Free Europe/Radio Liberty Azerbaijan service, is an
independent online news outlet, with daily radio shows broadcasted on AM waves, and news
shows broadcasted via satellite daily and radio’s official YouTube channel; its reporting is based
on the work of its journalists and is known as a reliable source of information;

Trend.az: is a pro-government online news outlet, and its reporting heavily reflects
government line. In matters critical of the government, the outlet sides with the ruling
establishment; similarly, when the platform covers the conflict, the reporting reflects the line
of official Baku;

Meydan.tv: dissident news outlet based out of Berlin; it was initiated by a former political
prisoner; its goal is to provide objective coverage and it’s based on its own reporting through
freelance reporters based in Azerbaijan as well as the work carried out by the Berlin office;

FINDINGS

Azerbaijan’s media environment is limited, therefore often it is hard to find diverse opinions in general,
not to mention diverse views on Nagorno-Karabakh conflict. Much of the media depicts Armenia as
the enemy in its discriminatory discourse. Armenia is portrayed as weak and in constant economic
struggle. The media in Azerbaijan continuously boasts about the government military budget (from
$177m in 2003 to $3 hillion in 2015%?) and it being several times higher than Armenia’s overall state
budget. Dehumanizing of the other is common and widespread, especially across media platforms that
are readily available for people’s public consumption.

The heavy fighting in Karabakh between Armenian and Azerbaijani forces between April 2 and 5 were
no exception to media war or the blame. At the onset of the conflict, each side blamed the other for
the escalation. In one of the statements issued by Azerbaijan’s Ministry of Defence, the report said 12
of Azerbaijan soldiers “became shahids” or “Muslim martyrs” while more than 100 Armenian soldiers
were killed or wounded; and artillery destroyed.®* In a similar statement issued by the Nagorno-
Karabakh Ministry of Defence, it said more than 200 Azerbaijani soldiers were killed, while praising
own soldiers as heroes.

During the monitored period, with an exception of analytical pieces or editorials, most of the news
items published by the monitored outlets were unsigned (practice that is not limited to the monitored
period). Except for Azadlig Radiosu that exchanges information with the Armenian service of the Radio
Liberty, neither of the remaining outlets used in the analysis here, have access to journalists either in
Armenia or Nagorno-Karabakh. The biggest reason for this is the overall approach to the conflict and

32 A frozen conflict explodes, The Economist, April 9, 2016, http://www.economist.com/news/europe/21696563-
after-facing-decades-armenia-and-azerbaijan-start-shooting-frozen-conflict-explodes, last accessed: November 9,
2016.
3 Conflict erupts between Azerbaijani and Armenian forces, The Guardian, April 2, 2016,
https://www.theguardian.com/world/2016/apr/02/conflict-erupts-between-azerbaijani-and-armenian-forces, last
accessed: November 9, 2016.

24



to the ‘other’ in this context. As there are limited ties between the two governments, there are no
journalists accredited to work on the other side and no collaboration between the media outlets.

All four outlets, provide information about the conflict at the end of each news item. This information
usually contains dates and key events related to the conflict, like the ceasefire agreement signed in
1994 as well as the four UN resolutions that demand Armenian troops to withdraw from Azerbaijani
territory.

Azerbaijan media outlets heavily relied on these days on the information provided by the Ministry of
Defence and government spokespersons. Official statements from Armenia were also posted, but
qualified as provocations and lies. In the coverage period, Trend.az, an outlet known for its pro-
government stand, resorted to such language in every piece that was published on their website
regarding the escalation. Violations of ceasefire were reported only on the Armenian side and

|II

Azerbaijan’s own position was repeatedly described as “responsive and successfu

In its coverage, the most commonly used words and phrases by Trend.az to describe Armenians were

n”

“enemy”, “provocateur”, “criminal” or “criminal regime”. The Azerbaijani soldiers who lost their lives
in these days were described as “martyrs”, while the Armenian soldiers are named as “losses” or as
“destroyed”.

ApmMmsiHe npuberatoT K dhanbcudukaymnm, YTobbl CKPbITb
CBOW NMOTEpU - MMHOBOPOHLI AsepbaiayaHa

000000

BAKY /Trend/ - Apmane npuberatoT Ko BCAKOTO poaa
hanbcubrKaUnam, YTobbl CKPbIT cBOM NoTepk. 06 3ToM
Trend cka3an rnaesa npecc-cnyx6bl MUHOGOPOHbI
Asep6aiiana Barud Japraxnbi

"3T0 He BNepBble, Mbl HECAHOKPATHO 6blLIW CBMAETENAMM
atoro. PacnpocTpaHaeman apMaHckumu CMA Ha
NpOTAXEHWN AHA NHOOPMALIMA ABNAETCA NOMKbLID, OHa He
OTPaKaeT peanbHyr CHTYaLMID', - OTME4aeTCA B
COOBLUEHHK

Coo6llaeTes, 4TO M306pameHuA ¢ Tenamu NorubLINX azepbaiixaHCKUX CongaT u co cEUTbIM 6eCnMNOTHUKOM
AsepbaiixaHa, pacnpocTpaHAeMble Ha apMAHCKUX cadTax, ABNATCA GanblunBbiMK. "T0 KaapaM MOXHO
YBHMAETb, YT AaHHble BUAEO ABNAIOTCA oYepeaHoi danbcuduKaurei AnA Toro, 4Tobbl CKPbITe CBOM NOTeph”,
- po6asun Japraxnbi

“Conpartkl, NoKasaHHble Ha BUAEO - B NeTHel ofexae. MNoroaHble ycnosus B HACTOALLMIA MOMEHT He
No3BonatoT GbiTe B NeTHel ofex /e, NMMYHbIA COCTas a3epfailixKaHCKoi apMun O4ET B 3UMHIOH hopmy”, -
[L,0BaBWN rNasa npecc-cnyxobl

OH Tak:xe ckasan, 4To u3oBpameHHblil Ha BUAeo BecrMNOTHUK He HaxoauTea Ha 6anance BC AsepBaigxane
Y apmun AsepBaiigxana HeT BIJ1A Takoit Mmogenu. 3To BUAeO - ouepegHas danecnbukauma apMaHCKoi
CTOpoHBI', - ckasan [apraxnel.

B Houb Ha cy660Ty BCe NpUrpasuYHele NosuumK Asepbaiiixara nofBepranncs MHTEHCUBHOMY O6CTpeNy N3
KPYNHOKaNMEEPHEro OpYXUs, MUHOMETOB, FPaHaTOMETOB W apTUNNEPUIACKMX yeTaHoBOK. Kpome Toro, Bbin
0BCTPENsH pAA HACENEHHbIX NYHKTOB BEIM3K NUHWW COMPUKOCHOBEHWA BOWMCK, TAE KOMMAKTHO NPOXMBaeT
rpamAaHcKoe HaceneHue. B pe3ynbTaTte 06CTPENOB ecTh MOTMGLIKME U PAHEHHBIE CPEAV MPaXAaHCKOro
HaceneHua

B 60AX GbINKM YHA4TOXKEHD! WECTb apMAHCKWX TaHKOB, 15 apTYCTaHOBOK W YKPEMEHHbIE UHXEHEPHbIE
COOPYMEHWUA, YHUYTOXEHO M paHeHo 6onee 100 soeHHocnyxawmx BC ApMeHuu.

12 BoerHocnyawmx BC AsepBaiipxaHa cTany wexnaamu, nogsuT oguH sepronet Mu-24 v nonyywnn

noBpexaeHnA Ha MWHE O4WMH TaHK.

KOHGAWKT Mexay ABYMSA HOXHO-KAaBKa3CKMMU CTPaHaMK BO3HUK B 1988 rogy BBWAY TEPPUTOPUANBHBIX
npeTeH3uil ApMeHUH K AsepbaimxaHy. HaropHelid Kapabax W ceMb NPUNErarowmy K HeMy panoHos - 20
NPOLEHTOB TeppUTOpUM A3epbaigKaHa - HaxoAATCA Mo4 OKKYyNaluMeil BOOPYXeHHBIX cin ApDMeHuK.

25



“During the fighting, six Armenian tanks were destroyed, and over 100 servicemen of Armenian armed
forces were destroyed or wounded. 12 Azerbaijani soldiers became martyrs; one helicopter was shot
and one tank damaged”,* read the coverage of Trend.az on April 2, 2016. The online outlet referred
to Azerbaijani soldiers as martyrs and just soldiers in the Armenian case. At the same time, in what can
be considered a development in direction of ethical conflict coverage, there were no negative
adjectives when describing Armenian soldiers, which has been the case in the past.

Trend.az also refers to Azerbaijani military forces as “liberators”. “As a result of counter strikes,
Azerbaijani army on the front line was able to liberate several strategic heights and residential units”.
The story uses such phrases as “provocateurs” and “enemy” when describing Armenian armed forces
and the territory in need of “cleaning”: “As a result of the operation, several heights in Talish were

cleaned from the enemy” 3°

In case of Azadlig Radiosu, the outlet often cited deaths on both sides as “losses” or “soldiers” vs.
“civilians” without resorting to qualifying terms as “martyrs”. “Armenia lost four more soldiers”, read
the article published on April 6, 2016.3° “Armenia’s Ministry of Defence, announced names of four
more soldiers who died in fighting in Nagorno-Karabakh”. The news item goes on to provide additional
number of losses. “According to the information released on April 5 by the separatist Nagorno-
Karabakh regime Armenia lost a total of 29 soldiers since the escalation on the frontline since April 2.
28 are missing while 101 have been wounded. According to the Armenian’s resources, in addition, 14
tanks were destroyed during the fighting.”

Ermanistan daha 4 ssgar itirib

Ermenistamin miidafia nazirliyi Daghq Qarabagda geden son doyiglarda halak olmug
daha 4 asgerinin adin1 agiglayib.

Nazirlik bu malumat: aprelin 6-da yayib.

lin 5-na olan malumatina gore, aprelin 2-dan
da ermani tarafi 29 asgar itirib, 28 nafer itkin

Ermenistan tarafi hamginin bu déyiislerds 14 tank itirdiyini bildirir.

3 Armenians falsify information in order to hide its losses- Azerbaijan’s Defense Ministry, April 2, 2016,
http://www.trend.az/azerbaijan/karabakh/2513836.html, last accessed: November 9, 2016.
3 Azerbaijan liberated occupied residential territories and strategic heights, April 2, 2016,
http://www.trend.az/azerbaijan/karabakh/2513753.html, last accessed: November 9, 2016.
3 Armenian lost four more solders, RFE/RL, April 6, 2016, http://www.azadliq.org/a/27658051.html, last
accessed: November 9, 2016.

26



On April 4, 2016, the outlet reported a story about the total losses both of Armenia and Azerbaijan. 20
dead soldiers, 72 wounded, 26 soldiers missing and 7 tanks destroyed on Armenia’s side while 15 dead
on Azerbaijani side read the story titled “Armenia’s side confessed: 20 dead, 26 missing, 72
wounded”.?” At the end of the news item there is a reference to the number of casualties on the
Azerbaijani side as well.

While the overall language of casualty reporting remained neutral, Azadliq Radiosu also published
interviews with Azerbaijani experts who were less restrained and boasted of the country’s success
during that escalation period. On April 6, 2016, the outlet published an interview with Azad Isazade,
military expert who praised the Azerbaijani army for retaking some strategic heights, even though he
himself confessed that he did not possess any evidence to support his arguments. “I do not have
precise information. But military advantage isn’t only calculated by how far troops have managed to
progress. It is also based on securing important strategic heights”.3 The rest of the news item relies
on the words of the expert but does not provide views of a similar expert from the other side.

Azadlig Radiosu describes the leadership in Karabakh as “separatist Nagorno-Karabakh regime” and
uses quotation marks to describe Nagorno-Karabakh’s “Ministry of Defence”.

Report.az also had stories featuring positions of Turkey, Georgia and other countries vis-a-vis the
escalation mainly quoting experts supporting Azerbaijan and its territorial integrity: “Recent military
operation demonstrated openly the level of technical and military preparedness of Azerbaijan’s
Armed Forces in contrast to Armenia’s army and branches fighting in occupied territories of Nagorno-
Karabakh”, reported the outlet by quoting a Russian expert, Oleq Kuznetsov. The comparative
language of military superiority in case of Azerbaijani Armed Forces (written in capital letters) over
Armenian army (written in one and shorter and not capitalized word) illustrates the subtle bias used
in reporting about the two sides of the conflict and aimed at belittling the Armenia side.®

“Germany and the European Union stand against the illegal occupation of Nagorno-Karabakh. The
resolutions of the Minsk Group as well as all resolutions of the United Nations, of the OSCE and the
Council of Europe have to be implemented”, read another article in favor of Azerbaijani positions
dating April 3, 2016.%°

37 Armenian side confessed: 20 dead, 26 missing, 72 wounded, RFE/RL, April 4, 2016,
http://www.azadlig.org/a/ermenistan-azerbajcan-qarabag/27654130.html, last accessed: November 9, 2016.
38 Azerbaijan holds military superiority, RFE/RL, April 6, 2016, http://www.azadlig.org/a/27658101.html, last
accessed: November 9, 2016.
39 Russian expert: ‘Azerbaijan secured local victory by occupying one of Armenia’s fortified regions’, April 3,
2016, http://report.az/analitika/rusiyali-ekspert-azerbaycan-ermenilerin-istehkam-rayonunu-ele-kecirmekle-lokal-
gelebe-gazanib-r/, last accessed: November 9, 2016.
% Bundestag official: Armenia’s withdrawal from Nagorno-Karabakh is overdue, April 3, 2016,
http://report.az/en/diaspora/bundestag-official-armenia-s-withdrawal-from-nagorno-karabakh-is-overdue/,  last
accessed: November 9, 2016.

27



“Belgium’s Foreign Affairs Ministry is calling on the sides to respect the ceasefire”;* “Lebedev:
Escalation of the Nagorno-Karabakh Conflict caused great grief and concern in all of CIS region”;*
“Georgian Defence Minister: Georgia always supports territorial integrity of Azerbaijan”;* “NATO
Coordinator: Escalation of Nagorno-Karabakh conflict may have an impact on the entire region”; are
just some of other similar examples of how international actors’ positions were described vis-a-vis the
conflict in the reported period. The use and reference of these quotes and statements are in particular
indicative of a selective approach to reporting: all international experts quoted are in support of
Azerbaijan’s position in the conflict, while the opinions of those critical of Azerbaijani are left out. These
examples illustrate how the pro-government media platforms serve the nationalistic rhetoric that

exists in Azerbaijan.

Report.az resorted to an explicit language when reporting on casualties on the Armenian side.
“Armenian side lost 29 servicemen including seven officers in Azerbaijan’s occupied territories of
Nagorno-Karabakh confessed Armenian officials to local media outlets”.** “Confessions” are often
used by Azerbaijani media outlets as if to illustrate an additional victory of Azerbaijan while mentioning
of Nagorno-Karabakh as “Azerbaijan’s territory” is yet another position oriented reporting.

Another form of “belittling” the other side was revealed in a story published on April 5, 2016, titled
“Myth collapses: Armenian army begs for food” where the outlet talks about “serious supply
problems”. “Armenians started to collect food and other means for army via social network posts.
Report informs, the ads show the Armenian army is in need of first aid kits, bedding, blankets, water,
underwear, food and some other staples”.* The outlet omits to mention a similar campaign that was
initiated in Azerbaijan as well which Guardian newspaper described as a sign of patriotism and people’s
support on both sides.*

41 Belgium’s Foreign Affairs Ministry is calling on the sides to respect the ceasefire, April 4, 2016,
http://report.az/en/nagorno-karabakh/belgian-foreign-minister-calls-for-restraint-and-respect-of-ceasefire/,  last
accessed: November 9, 2016.
42 | ebedev: Escalation of the Nagorno Karabakh Conflict caused great grief and concern in all of CIS region,
April 4, 2016, http://report.az/en/nagorno-karabakh/lebedev-escalation-of-situation-in-nagorno-karabakh-caused-
deep-grieving-and-great-concern-in-all/, last accessed: November 9, 2016.
3 Georgian Defense Minister: ‘Georgia always supports territorial integrity of Azerbaijan’, April 4, 2016,
http://report.az/en/nagorno-karabakh/georgian-defense-minister-georgia-always-supports-territorial-integrity-of-
azerbaijan/, last accessed: November 9, 2016.
4 Armenia confess that in total 29 servicemen were killed including 7 officers, April 6, 2016 http://report.az/daglig-
garabag/ermenistan-7-zabitinin-oldurulduyunu/, last accessed: November 9, 2016.
4 Myth collapses: Armenian army begs for food, April 5, 2016, http://report.az/en/analytics/myth-collapses-
armenian-army-collects-food-comment-photo/, last accessed: November 9, 2016.
46 Marianna Grigoryan and Durna Safarova, Azerbaijan-Armenian conflict: patriotism prevails on both sides, April
7, 2016, https://www.theguardian.com/world/2016/apr/07/azerbaijan-armenia-nagorno-karabakh-patriotism-
prevails-on-both-sides, last accessed: November 9, 2016.

28



wounded, and 26 are missing”.

Mif dagilir: Ermanistan ordusuna arzaq toplanir -
SORH - FOTO

5 Aprel, 2016 14:51

Baku. 5 aprel. REPORT.AZ/ Azarbaycann iggal alinda olan Daghq Qarabag
bélgasinda aprelin 2-da gecs Ermanistan tarafindan ateskasin pozulmasi
ila baslayan va bu giina kimi davam edan garginlik ermani silahhlarinin
tacthizat: ila bagh ciddi problemlarin oldugunu bir daha {iza qixardl.

Ermanistan KiV-in ordusu barada yaratdigh mifin yamaq-yumagi aciq
aydin gorinmakdadir.

4 gunlik harbiamsaliyyat naticasinds malum olub ki, ermani silahhlarinin
ilkin talabat mallanna ehtiyaclar var. Ermanilarin sosial
sabakelarda yaydig: plakatlarda orduya lazim olan arzaq va basqa lavazimatlarin toplanmasina baslanib.

"Report’un malumatna gora, yayilan elanlarda bildirilib ki, orduda ilkin tibbi yardim ¢antalara, yataq
lavazimatlarma, adyal, su liciin gab, corab, alt paltarlari, icmali su, siralar, kolbasa, ¢ay, kofe, konservlasdirilmis st va
s. ehtiyac van

Qeyd ed=k ki, yaylan malumatda pul toplamagq ii¢iin ®manat bankimin kart némrasi da plakatda gostarilib.

9slinda, Ermanistan ordusu, habela onun Daghq Qarabagdaki qolunun vaziyyeti daha acanacaqhdi: Bu dlkada
hakimiyyata galanlar Daglq Qarabagdan istifads edarsk, illar uzunudur ABS, Rusiya, Fransa va Cindan miixtalif
layithalaradi altinda maliyys vesaiti va bagqa yardimlar alirlar Ermani ekspertlari iss dafalarls bu yardimlarin bagqa
magsadlara sarf edildiyini bayan ediblar.

"Transparency International"in Antikorrupsiya Markazinin bu ilin fevrahnda yaydig: hesabat da bunu tasdiglayir.
Hamin hesabatda bildirilirdi ki, kecirilan yoxlama zamani Ermanistanin Miidafis Nazirliyinds boyitk mablagda
maliyya vesaitlarinin tayinati fizrs xarclanmadiyi malum olub: "Miidafis naziri va nazirliyin ayri-ayri smakdaslar
maliyya faaliyyati saffaf olmayan bir sira ticarat markazlarinin sahibidir yaxud aksiyalarda paylar var”.

Bu sababdan dlkenin miidafia naziri Seyran Ohanyanin istefaya gedacayi da ehtimal edilirdi. Malumatda bildirilirdi
K, nazirin ails iizvlari, yaxinlar: yoxlama aparan mamurlar "dils tutur”, onlardan ganun pozuntularma

goz yummalarmi istayirlar

Belalikla, Ermanistamin Daghq Qarabag isgal altinda saxlamaga hiiquqi, sivasi, tarixi, manavi asas1 olmadig kimi,
maddi imkanmin da olmadig: éziinii askar sakilds biiruza verin

@ samircik3Td FOLLOW

by marychelsea_
" Artsakh

FOLLOW

p—

#ARTSAKHSTRON

AHK

PE.
4276 8801 8072 8489

HOMEP KAPTRI CEEPBAHK
4276 8801 8072 9489

@ l WITHOUR
cocapatsanonlo-sore SOLDIERS

P

» 14 like:

Reporting on the conflict Meydan.tv dissident media outlet used conflict sensitive language when
covering the casualties. The story titled, “Armenian side announces [information] on its casualties”,
reported the total number of casualties and overall damages. “Armenian side says 20 soldiers died, 72

n 47

While reporting on the casualties on the Azerbaijani side, Meydan TV reporters reached out to the
families directly affected by the escalation. After suspecting that the number of casualties in the official
reports were suppressed, Meydan TV’s main coverage during the escalation period focused on
documenting and exposing the real numbers of deaths on Azerbaijani side. On April 7, the outlet

47 Armenian side disclose [information] of its losses, April 4, 2016, https://www.meydan.tv/az/site/news/13313/,

last accessed: November 9, 2016.

29



published the full list of names of 93 soldiers, a number that exceeded the numbers reported by the

government.*

Overall, the overview of Meydan TV’s coverage of April war indicates multi-perspective analysis and
reporting. Unlike Trend.az, or Report.az, Meydan TV’s coverage provides among others opinions of
international community condemning the war, and did not only highlight those international reports
which were in support of the Azerbaijan’s position.

The report showed a vast difference between conflict reporting by the close to government outlets
and the independent outlets. The pro-government outlets actively used their resources to build an
enemy image of the Armenians, downplay the Azerbaijani losses and augment the Armenian losses,
praise the Azerbaijani Army and belittle the Armenian one, and cite only those members of the
international community who were speaking in favor of Azerbaijan. At the same time the independent
media outlets showed an inclination toward multi-perceptivity, presenting positions of various experts
including those critical of Azerbaijan, triangulated the numbers of casualties.

8 The list: 93 solders, 6 civilians die [Updated], April 7, 2016 https://www.meydan.tv/az/site/opinion/13405/m,
last accessed: November 9, 2016.
30



TURKEY

The clashes between Azerbaijan and Armenia which had started on April 2, towards morning in
Nagorno-Karabakh, were covered in Turkey’s media on April 3. Therefore, in the study, the media
monitoring work was carried out according to the criteria mentioned in the introduction section,
covering the period between April 3 and 7, 2016. The circulation numbers of the newspapers were
taken into consideration while choosing the newspapers to be monitored. However, in order to
examine the approach of different political positions to the subject, we paid attention to select
newspapers from different media groups. Thus, according to the daily circulation® of the newspapers,
Harriyet (339.655), Sabah (309.467), and Sozcli (286.288) newspapers were selected respectively.
Although selected newspapers also broadcast on their websites, only the printed copies were
examined in order to facilitate the examination methodologically.

Hiirriyet: the best-selling newspaper in Turkey during the examined period, belongs to the
Dogan Media Group, which is one of the biggest media holding companies in Turkey. Even
though it is criticized by the present government because of its opponent publications, it is
sometimes also criticized by some groups on account of making pro-government publications.
According to the Hrant Dink Foundation’s periodic hate speech reports, even if it seems like
paying attention not to produce hate speech, the use of latent discriminatory language still
appears widely.

Sabah: One of the newspapers which belong to Turkuaz Media Group is mostly known for its
pro-government broadcasting policy. According to the Hrant Dink Foundation’s reports, in
recent years, it shows an upward trend in the production of hate speech.

Sozcii: It does not belong to any media group and seems economically independent as
compared to others. The broadcasting policy is only based on opposition to the AKP. Although
it does not rank among the top in hate speech reports, it frequently produces hate speech.

FINDINGS

Almost all of the articles in S6zcli and Sabah about the subject were published without a signature of
a reporter. It is also notable that all articles published about Karabakh in Hirriyet were written by
Nerdun Hacioglu, the Moscow correspondent of the newspaper.

Hirriyet shares short information notes about the historical background of the conflict between two
countries at the end of the most news stories published about the developments concerning the
clashes. These notes are significant as they include the death toll on both sides during this war which
continued throughout 90s, show the war as a problem and draw attention to its humane aspect: “At
the beginning of 1990’s, 30 thousand people died in the war that broke out between the two

countries”.*°

49 http:/Avww.medyatava.com/tiraj/2016-04-04, last accessed: November 9, 2016.
0 Nerdun Hacioglu, Daglik Karabag ’da tehlikeli tirmanis, Hirriyet, April 4, 2016, p. 18.
31



Within the period examined, the newspaper S6zcli conveyed information in only one article regarding
the history of the conflict, while the newspaper Sabah didn’t publish anything about the historical
background of the conflict within any of its articles. But this narrative of history, which contained a
language similar to the discourse used in its other publications, incited hostility between the two
countries. This part attached to the end of the article with the subheading “Azeri territory, Armenian
governance” reinforces the hostility between the two societies: “Nagorno-Karabakh is situated legally
within the frontiers of Azerbaijan. However, the Armenian separatists possess the region’s de facto
governance” !

It has been also observed that the newspapers in Turkey selected for this study almost did not
recognize the Armenian side at all about the conflict. In the few news articles reporting the statements
of the Armenian President Serzh Sargsyan and the government officials were reported indirectly —
without quoting their own words and using quotation marks— and often with expressions such as “he
claimed”, “he argued” in a way questioning their accuracy. In Hurriyet, the statements of Sargsyan
have been reported under the sub-heading of “Sargsyan threatened with a big war.”>? On the other
hand, in the news article titled “Protest against Sargsyan’s meeting with Merkel” Sargsyan’s statement
is mentioned in a judgmental stance: “Armenian President Serzh Sargsyan claimed that he expects the
‘international community to recognize the right of the people of Karabakh to live freely.”>3

SARKISYAN'IN MERKEL
ZiYARETINE PROTEST 0

RMENISTAN'1n isgal altinda tutma-

.\ | tirmanmas) bélgede biiyiik

dan 6tiirii iglemiyor. Azerbay-
+ | bir savag tetikleyebilecegi

can ordusu da saldmnlara cevap ya devam ettig] Azerbaycanin

Ermeni Devlet Baskani

Sarkisyan yarahian ziyaret etti.

rmenistan Cumhurbaskani

Serj Sarkisyan, Karabag cep-
he hattinda iiciincii giintinit
geride birakan catigmalann
bolgede biiytlik bir savasi te-
tikleyebilecegi yoniinde tehdit
veuyarilar yapt. Sarkisyan,
Tiirkiye'yi de elestirerek, “Azer
baycan yonetimi Tiirkiye'nin
de destegiyle maceraci bir
cizgi izlemeye baglad:. Ihtilafin

|4 4 | gibi geri doniisii olmayan

sonuglar dogurabilir. Bu
sonuglardan sadece Giiney
Kafkas bolgesi degil, tim
Avrupa’nin olumsuz etkile:
necegini digtiniiyorum. AGIT
Minsk grubunun bolgede goz-
lem ve denetme baglatmasim
talep ediyoruz” dedi. Bu arada
Azerbaycan Cumhurbagkam
Tham Aliyev’in 6nceki giin
tek tarafli ve sarth ilan ettigi
ategkes Daglik Karabag'daki
Ermeni giiglerinin 2 Nisan'da

kaybettikleri topraklan geri al-

‘mak igin yiiriittiigti saldinlar-

veriyor. Azerbaycan Savunma
Bakanhig diin ui¢ askerin gehit
oldugunu agikladi. Bakanhk,
170 Ermeni askerinin oldiiriil
diigiinii, 3 tankin da imha edil-
digini iddia etti. Azerbaycan
Savunma Bakanhig Sozciisii
Vagif Dergahli diin 6gle itiba-
riyle Ermenilerin 24 saatte 121
kez ategkesi ihlal ettigini, Azeri
ordusunun ise topcu atesiyle
Ermenilerin Hankenn yakm-

Karabag bolgesinde ategkes nispe-
ten saglamirken diin Almanya'da
Bagbakan Angela Merkel
ile gortisen Ermenistan
Cumhurbagkam Serj
Sarkisyan “Karabag
hallanin, ozglirce
yagama haklanmn
uluslararasi toplum
tarafindan taninma
sin1 bekledigi” akisin-
da bulundu. Kriz

inde Sarkisyan'm

az75 kiginin 6ldiigii catigmalann durmas igin
taraflar, Rusya ‘mun bagkenti Moskova'da. omekx

larndaki hedef
aldigmi soyledi. Dergahl'ya
gore Olenler arasinda Ermeni
general de bulunuyor.

giin Karabag c

genel olarak silahlann sustugu belirtiliyor.
ATESKES IHLALI IDDIASI

Berlin'e yaptig) ziyaret bir
grup Azeri ve Tiirk tarafindan
protesto edildi. Azerbaycan, Tiirkiye ve Almanya

bayrag) sallayan kalabalik, ziyaret aleyhine slogan

Ote yandan Azerbaycan Savunma Bakanhg,
am Berlin'de Almanya Basbakan: Angela Merkel

Ermenistan’1 diin ategkesi ihlal etmekle sucladi.

ortak basin konugan yapilan agikl ordu-
Saﬂusyan, Karabag'in kendi kaderini tayin hakkim sunun Nahqvan Ozerk Cumhuriyeti'ne ates agtigim
toplumun istedi. Merkel iddia etti. Bakanhk adina yapilan agklamada,

ise “Catigmalar devam ettigi siirece siyasi siirece

Azerbaycan ordusunun ateg acan Ermeni birlikleri-
gegilemez” diye konugtu. 2 Nisan'da baglayan, en

nemisillimede bulundugu kaydedildi.

S6zcli and Sabah mostly showed the statements of Azerbaijan Minister of Defence and Azerbaijani
President ilham Aliyev as the primary source of the news articles. A language approving of these
statements was used in the way these sources were covered.

In S6zcl’s news article dated April 4, 2016, the statement of Aliyev is written with the headline “Aliyev:
Armenian occupants set our villages on fire.”>* Aliyev’s statements declaring that Armenia doesn’t
pursue peace and is not sincere about the process of reconciliation are covered as they are without
covering the opinions of the opposite side. In a news article published by Sabah on April 4, which
includes the statements of Ilham Aliyev, Azerbaijan Minister of Defence and Azerbaijani journalist

51 Daglik Karabag 'da silahlar susturuldu, Sozcii, April 6, 2016, p. 14.

>2Nerdun Hacioglu, KARABAG NIYE SIMDI PATLADI, Hiirriyet, April 5, 2016, p. 15.

53 SARKISYAN’IN MERKEL ZIYARETINE PROTESTO, Hiirriyet, April 7, 2016, p. 28.

> DHA, Aliyev: Ermeni isgalciler kdylerimizi atese tuttu, Sozcii, April 6, 2016, p. 14.
32



Garine Atasova, the opinions of the other side are again not covered. Aliyev’s statement “We won a
great victory” is being used as a sub-heading without any quotation marks used. During the period
examined in the study, no news article with such a biased content in favor of Armenia is observed.

Regarding the subject, Turkey’s President Recep Tayyip Erdogan’s speeches have been covered most
heavily after Azerbaijan. While statements of Erdogan had widespread coverage in Hiirriyet and Sabah;
the news items on the subject examined in S6zcli never used Erdogan’s speeches as a primary source.
Lastly, a few news articles contained commentaries of Russia, France, Iran commissioners and
representatives of Organization for Security and Co-operation in Europe (OSCE). Considering the
narrow range of actors that have been referred by these three newspapers, it can be observed that
even Sozcli as an anti-government newspaper takes a similar position with the other two newspapers.
Therefore, it is also convenient to say that taking a position alongside Azerbaijan in the Karabakh
conflict is a common reflexion for most newspapers from different political views in Turkey.

When we look at how two parties, deceased soldiers and civilians are named in the news items
concerning the subject, it is possible to find clues about the approaches of the newspapers to the
conflict. Similar to the Azerbaijani media, it is observed that Turkey’s media describes Azerbaijani
soldiers who loses their lives as “martyr” and Armenian soldiers as “dead.” Usage of the word martyr
can be justified by pointing at the Muslim identity of Azerbaijani soldiers. On the other hand, dignifying
some losses with the word “martyr”, while trivializing some losses solely as dead within a single
sentence can be interpreted as a hierarchical approach reflected in the language. Sanctifying deaths,
via the expression of “martyr” can be interpreted as a reproduction of militarist discourse rather than
mitigating the outcomes of violence and war.

For instance, S6zcli newspaper announced the death toll during the confrontation on April 6, 2016
with following words: “While 26 Azerbaijani soldiers were martyred, 70 soldiers of Armenian armed
forces died.”**

Catisma topyekun savasa donmeden ateskes ilan edildi

Daghk Karabag'da
sllahlar susturuldu

dir devam lmmu..mummme

o nn baglamasuadan
Allvev. Ermem |sqalc||er e
koylerimizi atese tuttu TS
‘Ermenist

e e Sovyoter B nin
tymalar, 1991'de X
ardindan savaga ddody-
1L Savag 1994 te sona erdiyse de bol.
o gy

55 Daglik Karabag 'da silahlar susturuldu, S6zct, April 6, 2016, p. 14.
33



Once again, the differentiation between sacred and worthless losses is clearly observed in Sozcii
newspaper’s news article entitled “Azerbaijani artillery blew Armenian command centre up —-170
deaths.”*® In the news article which nearly announces a victory by saying “blew up” in the heading, the
expression of “170 deaths” was written with a distinct color next to the heading, hence reducing those
who lost their lives into a score in this “victory”.

miine neden olan
ardindan Azerbaycan énceki gece
tek tarafli ateskes ilan etmisti.

ﬁgﬁﬁf&ﬁﬁe de sehit diistiigii belirtildi,
In addition to this, narrating the loss of lives along with destroyed military vehicles such as tanks,
cannons and armoured vehicles within the same sentence, is one of the clearest examples to the
trivialization of deaths and dehumanization. In the news article of Sabah newspaper, which is given
with the heading of “Azerbaijan: We hit their command centre,” again represents killed Armenian
soldiers in a mood of victory and as a loss that is comparable to armored vehicles: “It is stated that;
around 170 Armenian soldiers are killed and 12 armoured vehicles are destroyed.”>’

A resembling example appeared also in S6zci: “Ministry [The Ministry of Defence of Azerbaijan]
announced that 6 tanks, 15 artillery units and fortified engineering structures belonging to Armenia
were destroyed; over a hundred Armenian soldiers were killed.”>®

It was remarkable that, death toll of the conflict changed according to the parties and these numbers
were instrumentalized for the sake of political rivalry. In a news article published by Hiirriyet, it is
emphasized that death toll is significant although the exact number cannot be determined: “Estimates
of death toll during the four day armed clashes have been changing according to the parties. Both sides
claim that the other suffers serious casualties. However, it is understood that there are tens of
deaths.”>®

58 Azeri topgusu, Ermeni komuta merkezini havaya u¢urdu, Sozcii, April 5, 2016, p. 14.
57 Azerbaycan: Komuta merkezlerini vurduk, Sabah, April 5, 2016, p. 16.
58 Azerbaycan: Sinwrda 12 askerimiz gehit, S6zci, April 3, 2016, p. 12.
%9 Nerdun Hacioglu, Karabag 'da ATESKES UMIDI, Hiirriyet, April 6, 2016, p. 30.
34



It is observed that the media is supporting the war discourse by covering the casualties as scores in a
sporting event, hence reproducing the rivalry between the politicians on the number of casualties on
both sides: “It is reported that 12 Azerbaijani soldiers became martyrs, one Mi-24 helicopter was shot
down by Armenian forces and one tank went out of service due to land mine explosion. Armenian

President Serzh Sargsyan claimed that 18 Armenian soldiers had been killed and 35 wounded.”®°

YUKARI KARABAG'DA
TEHI.iKEli TEHLIKELI TIRMANIS:

Ermenistan’in sivil yerlesimlere ates acmasina Azerbaycan karsilik verince bolgede 1994'ten bu
nd1 Azerbaycan aait hellkopter dusurulunce 12 asker sehlt oldu.

zerbaycan -
Ermonista "
hattinda bir siiredir
der

AZERBAYCAN Savunma
Bakanhi sivillerin can giivenli-
#inin temin edilmes! igin ordu-
nun Agdere, Terter, Agdam,

I .nwd\uluzul

iirede Ermeni mevzile
i yanlarak stratejik oname sahip
baz tepeler ve yerlegim birimlert
anboy ve Naftalan

6 TANK IMHA EDILDI

Azerbaycan Savunma Mekanhg\

ulan yerlegim birimi rment
giiclarindan temizlendi. Fuzuli
Bolgestnde, Horadiz kentinin

lameninda, "Ategkesin ‘tokrar thia-
a daha
i i agar darbalerin vuntlacagr” fade

Copho huttinda Afdove, Terles, i, bir tankn fsa patiayan maym kenoyarok, atogkese uymays ofuds,  edildi

it
'n yimalik s

Too little information was released about the condition of civilians in the conflict zone. Civilians, only
the ones on Azerbaijan side, became visible solely as numbers of casualties. No quantitative or
qualitative information can be reached about the Armenian civilians during the surveyed period.
Additionally, the negative effects of the conflict on civilian lives on both sides, life stories of the dead
or the ones in the conflict zone have found no place in surveyed newspapers. This situation can be
linked to the fact that, as mentioned above, these newspapers have no reporters in the conflict zone.
However, to reveal how conditions of war and conflict effect civilian lives is of paramount importance
in establishing peace and maintaining the language of peace. Therefore, we deem it necessary to
underline this failure of the media to cover the civilian perspective.

It is also seen that all newspapers have adopted a similar language in naming the dispute between two
countries and use the word “conflict” almost all the time. It is convenient to say that the newspapers
in question have embraced a quite neutral approach regarding the naming of the event by preferring
this word which is congruent with the choice of the international media and bureaucratic language.

80 22 yilin en siddetli catismasi, Sabah, April 3, 2016, p. 20.
35



Additionally, within the scope of this study, “conflict” has stood out as the most frequently used word
in the relevant news items.

Concerning the way actors have been described by the newspapers, it can be observed that media, in
a way mimicking the Turkey’s state policy, has taken sides with Azerbaijan. Accordingly, in news items
about the conflict, identity name rather than the country name has been preferred for Armenia and
expressions such as “Armenian side”, “Armenian forces”, even “Armenians” have been repeated
frequently. This usage has paved the way for the production of hate speech by holding the whole
Armenian society responsible for the actions of the Armenian State in some news items: “Farewell
ceremony was held for Azerbaijani soldiers martyred by Armenians”,*’ “Armenians bombed
villages”.%? In short, while framing the language of the news stories “we” always refers to Azerbaijan
whereas “they” refers to Armenia/Armenians.

In news items published by Hiirriyet and Sabah on April 4, which are reporting the statements of
Erdogan, another striking detail is the alleged connection with ASALA.® In the speech he delivered in
an event in the United States of America, Erdogan was mentioning a dialogue he had with above-
mentioned Azerbaijani journalist Garine Atasova. Erdogan was reciting with admiration how Atasova’s
eyes had been filled with tears for Azerbaijani soldiers died in the conflict. In his speech at Atatirk
Airport on his return from a USA trip, Erdogan uttered “We see there how representatives of PKK terror
organization, YPG, ASALA and Parallel State Structure stand side by side.” These statements, he made
in two different occasions, were compiled and published side by side and even under the same title by
Hiirriyet and Sabah newspapers.5* Reporting about Karabakh conflict with a reference to ASALA
contributes to the reproduction of prejudice on the readers against Armenians and reinforces the
image of “enemy”.

During the surveyed period and newspapers, it is observed that only one columnist touched upon the
conflict in Karabakh. Necati Dogru shortly traced the history of the conflict dating back to 1922 in his
opinion column published by Sézcii on April 6.5 Dogru showed his relatives and friends in Caucasus as
the source of the information for his article where he mentions “Armenian occupation in Azerbaijani
territories” and “sneaky strategies of Russians”. The author repeated the discourse —employed in most
news stories as mentioned above— which describes two sides of the conflict as Azerbaijani State and
Armenians and he holds all Armenians responsible for the policies he criticizes. At the end of the
column, although Dogru expressed his wish for peace between Turkey’s neighbors, considering the
overall tone of the column, this wish seems to be limited to a unilateral resolution offer based on the
victory of Azerbaijan in Karabakh.

®1 Ermenilerin sehit ettigi Azeri askerler ugurlandi, Sozcii, April 4, 2016, p. 13.
%2 Daghk Karabag da silahlar susturuldu, Sozcii, April 6,2016, p. 14.
3 ASALA (Armenian Secret Army for the Liberation of Armenia) was an armed organization which carried out
a number of attacks during the 1970s and 1980s with the aim of bringing international attention to the recognition
of the Armenian Genocide.
%4 Mesut Altun, “PKK, Paralel Yapi ve ASALA yan yanayd:”, Sabah, April 4, 2016, p. 20,
Sefa Ozkaya, PKK, YPG, ASALA, Paralel yan yana, Hiirriyet, April 4, 2016, p. 26.
% Necati Dogru, Bana az izin!, Sozcii, April 6, 2016, p. 2.
36



Finally, among newspapers studied within the scope of this report, the most striking and maybe even
the sole example showing the devastating results of war and militarism was the news story published
by Hirriyet on April 6 titled “1.700.000.000.000 dollars invested in arms”.®® The news story which
covers Stockholm International Peace Research Institute (SIPRI)’s report on global military
expenditure, was right next to the news story about Karabakh conflict. As part of the news story which
reports the increase in military spending in the last four years, the newspaper highlights the data about
two conflicting countries with a sub-title “The military expenditure of Azerbaijan and Armenia
increased”. With reference to the SIPRI report, the story also emphasizes that with only 10% of the
money world countries invest in armament, United Nations can realize the goal of ending poverty and
hunger by 2030.

AYCAN VE ERMENISTAN'IN
1.700.000.000.000 LAHHARCAMASI ARTTI
I OI h I SIPRI'nin raporuna gore, gecen yil Azerbay-
olar Sliaina yatll'l |  can3milyar dolar, Ermenistan ise 447 milyon
. dolar askeri harcama yapt. Petrol fiyatlannda-
merkezli Stockholm Uluslararas1 Bans ki diisiige ragmen, Azerbaycan'm 2014 yilna
haxcamhmmmdh;ftdyfudaﬂikz yul:iah it et it
son 4 nistan ile inlikten dolay1 yiizde
lerek yaklagik 1.7 trilyon dolan buld 8 Jm@@gﬂkﬁn@m ZOIglyﬂmA'layuzrl
bildirdi. 2015 yihndaki silah harcamalarmmn 447 milyon dolar askeri harcama yapan Erme-
incelendigi rapordasilahlanmayaencokhar- nistan’m ise 2014’e gore 7.7 oraninda askeri
cama yapan iilke 596 milyar dolarla ABDoldu.  harcamalarm
Ancak ABD'nin harcamas bir oncekiyllagore  artirdig belirtildi.
yiizde 2.4'liik bir diisiis gosterdi
Silah harcamalanndaki yiikselisin asil -

kaynag ise Cin ve Ortadogu iilkeleri oldu. Cin, Yoksullugun
kokii kazinabilir

yiizde 7.4'liik bir yiikselisle 215 milyar dolar
harcama yapti. Suudi Arabistan ise 87.2 milyar

dolarlik silahlanmasiyla listede Rusya'y SIPRI raporun-
gecerek tiiincii sirada yer aldi. Raporda silaha E dadilnya ike-
en ¢ok para harcayan ilk 151ilke degerlendiril lerininsiaha ||
di. NATO'nun Tiirkiye'nin de icinde yer aldig yaptizi yatnm
Avrupa ilkeleri ise silahlanmaya bir y1lda 250 veharcama-
milyar dolar harcad1. Raporda, petrol fiyatla- n sadece
nnda devam eden diisiisiin petrol ihrag eden yilzde 10'uyla
iilkelerde askeri harcamalann diismesiyle Birlesmis Mil-
sonuglandigina isaret edildi. Ancak Ceza- letler'in 2030
yir, Azerbaycan, Rusya, Suudi Arabistan ve yilinakadar
Vietnam gibi bazi petrol ihracatgisi ilkelerin yoksullugu ve
askeri harcamalan ise artmaya devam etti. acli@ bitirme
hedefinin
gerceklesti-
belirtti.

€ 1.700.000.000.000 dolar silaha yatirildy, Hiirriyet, April 6 2016, p. 30.
37



38



CONCLUSION

We tried to examine how the conflict between Azerbaijan and Armenia that had started towards
morning on April 2, 2016 along Karabakh border was covered in the media in Azerbaijan, Armenia and
Turkey in this report, which was issued with the collaboration of Hrant Dink Foundation and Imagine
Center for Conflict Transformation.

In this study, we mainly aimed to examine the media of three countries comparatively to find out how
discriminatory discourse was produced in the news items covering the conflict and to what extent
media contributed to the language of peace.

Many items reproducing war discourse were found in various media outlets that were selected in
consideration of different criteria of representation in the three countries. Similarity and even
sameness of the expressions used for the ‘other’ in different countries’ media revealed the
‘universality’ of discrimination and marginalization once again.

Although universal ethical codes aim to minimize discriminatory discourse, news items that only
provide information and 5Ws and 1H of the event are not sufficient. It goes without saying that the
media, as one of the most significant sources to obtain information, has great a power to influence
society’s perception and behaviors with all of its traditional and digital means. It should not be ignored
that media also has influence and responsibility to pave the way for constituting peace insofar as it has
the power to escalate conflicts and intensify the hatred between societies by regenerating
discrimination and war discourse.

With this report, we hope to support peace journalism in the media of all three countries and to remind
the fact that media outlets and employees have a great responsibility and a great power on the road
to peace.

We urge journalists to contribute to the peace that we hope to be built at the end of this process of
conflict between Azerbaijan and Armenia, which has been going on for many years and also
constituting a significant barrier to Turkey’s relations with Armenia.

39



